maandag 23 november 2015

Frits Godhelp zou het eigenlijk geweten moeten hebben

Toonders trouwste medewerker was Frits Godhelp die op de studio overal inzetbaar was en tegen zijn pensioen aan nog ter vervanging van de tijdens de Kasteelbrand in 1971 verloren gegane full colour pagina's tekende en schilderde voor publicatie in de Donald Duck (de Bommelbende), ook nam hij samen met medetekenaar Jaap Lamberton en schrijver Ruud Straatman de Panda dagstrip op zich nadat Piet Wijn er vanwege zijn slechte gezondheid mee moest stoppen. Ook tekende Godhelp de voor verzekeraar Concordia bedoelde Bommelstripjes en losse figuren. Diezelfde tekenaar werd bijna op last van Marten Toonder ontslagen omdat hij na 50 jaar plots de kwaliteiten van Godhelp niet meer kon ontdekken.

De kwaliteiten van Frits Godhelp lagen niet eenvoudigweg in een goeie tekening. Hij was bruikbaar maar er waren er velen die Toonder's figuren met meer genialiteit op het papier wisten te zetten. Ik noem Ben van 't Klooster, Fred Julsing, Dick Matena, Terry Willers en Harry Hargreaves. Allemaal tekenaars die nadat ze hun kunsten bij Toonder hadden vertoond voor zichzelf waren begonnen. De kwaliteit van Godhelp lag um in zijn loyaliteit. Hoewel hij bij kluste bij het vrolijke weekblad Donald Duck bleef hij multi inzetbaar bij de Toonderstudio's.
Hij inkte veel en volgde zonder afwijkingen de door anderen geschetste potloodlijn. Was de tekenaar van Koning Hollewijn een weekje ziek dan verzorgde Godhelp met de hulp van een Episcoop (een soort diaprojector waarmee je reeds bestaande houdingen op het papier kan projecteren) de strip maar bovenal vertoonde zijn werk tekenplezier. Als het even kon tekende hij een leuk muisje of een vrolijk kwinkelerend vogeltje in de strips. Iets wat niet altijd op prijs werd gesteld want strips maken kan, zoals u weet, een serieuze zaak zijn.

Na bijna 50 jaar was het studiowerk voor Godhelp voorbij. Dat wilde niet zeggen dat hij met tekenen stopte. Thuis ging hij, ondanks zijn ziekte parkinson  door met het tekenen van Tom Poes en heer Bommel of Panda. Ongetwijfeld waren er verzamelaars die wel een paar tientjes over hadden voor dit stukje huisvlijt.

Nu, jaren na Godhelps dood duiken er met regelmaat tekeningen van zijn hand op op veilingen.
Het ziet er misschien niet zo heel best uit maar met handige verkooppraatjes waarbij een leugentje vaak niet ver te zoeken is, weten handige Hiep Hiepers de vaak onwetende kopers veel geld uit hun zakken te kloppen. Een door Godhelp gemaakte episcoop zw-w tekening van twee figuren en de handtekening van Marten Toonder verruilt van eigenaar voor € 2260,-



en een nagetekende kleurenplaat van nadat Frits met pensioen was gegaan heeft met gladde praatjes € 920,- opgebracht.

Frits Godhelp zou dat eens geweten moeten hebben.



Boven de door Piet Wijn getekende cover van Tom Poes en de Brombollen
Onder de nagetekende versie van Frits Godhelp

Verzamelaars beroepen zich op de bewering van Marten Toonder's zoon Eiso die regelmatig beweerde dat zijn vader verantwoordelijk was voor al het schrijf- en tekenwerk als het om Tom Poes en heer Bommel ging. Dat is natuurlijk niet zo. Het getuigd misschien van loyaliteit van Eiso maar hij had zich beter aan de waarheid kunnen houden. Heden ten dagen lopen er nog verzamelaars rond die (zoals ik hier boven beschreef) in de veronderstelling iets van de hand van Marten Toonder te kopen enorme bedragen betalen. Dat is natuurlijk niet leuk voor de kopers. Hieronder plaats ik een kleine aanvullende greep van werk van Frits Godhelp; een verdienstelijke studiomedewerker maar geen Marten Toonder.











Onlangs kwam ik dit interview met Frits Godhelp tegen:










Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen