maandag 17 juni 2013

Toonerville Picnic uit 1936

Jaren geleden ontdekte ik de Amerikaanse strip The Toonerville Trolley.
Toonerville Trolley (ook wel Toonerville Folks genoemd) was een populaire krantenstrip van Fontaine Fox die verscheen tussen 1908-1955. De strip bood een dagelijkse blik op de Toonerville (wat we vandaag de dag de buitenwijken van een stad zouden noemen).  De Van Beuren Studios maakte vanaf 1936 verschillende Toonerville tekenfilms. Hieronder staat de uit 1936 stammende Toonerville picnic.

1 opmerking:

  1. Hallo,

    Even een vraagje nog ivm die pagina van Puk en Poppedijn:

    Kunt u mij zeggen welk formaat deze pagina heeft want ik wil ook full colour strips gaan maken maar wat is daar het goede formaat voor?

    Vorig jaar heb ik in het Belgisch Centrum van het Beeldverhaal een prachtig originele pagina van Tom Puss and the Monster of Loch Ness gezien, waarvan ik vermoede dat die net iets kleiner was dan een A3.

    In de Toonder-biografie zie je op een foto hoe Wim Lensen aan het werk is aan zo'n pagina. Die man had een fenomenaal kleurgevoel en als je dan die herwerkte herdrukken uit de jaren 80 ziet van uitgeverij Oberon !

    Hoewel ik zelf nu ook de computer ga gebruiken voor sommige dingen, vind ik de "hand made" inkleuring of full colour (zoals Don Lawrence)veel beter en meer sfeer hebben.

    Het is zonde dat met het heengaan van al die mensen ook hun vakkennis verloren is gegaan.

    Ik had graag bij zo iemand in de leer gegaan om die schilderstechniek onder de knie te krijgen want nu zit ik het zelf allemaal wat uit te dokteren maar lijkt het resultaat in de verste verte niet op wat het moet zijn.

    Prima blog trouwens, zit er al even in te grasduinen en heb me dus ook maar geabonneerd.

    Vriendelijke groet

    Corwil (Antwerpen, Belgiƫ)

    BeantwoordenVerwijderen