woensdag 14 juni 2006

Roba Overleden






De Belgische tekenaar Jean Roba, de bedenker van de stripreeks Bollie en Billie, is vandaag op 75-jarige leeftijd overleden. Dat deelde uitgeverij Dargaud woensdagavond mee. Roba lanceerde de avonturen van Bollie en Billie in 1959. Hij tekende de reeks gedurende 40 jaar. De verhalen over de kleine jongen Bollie en diens hond Billie bereikten alleen al in België en Frankrijk een oplage van ruim 25 miljoen exemplaren.

Roba werd op 28 juli 1930 in Brussel-Schaarbeek geboren. Hij begon zijn carrixc3xa8re in de reclamewereld. De beroemde tekenaar Andre Franquin (Guus Flater, Marsupilami) haalde hem in 1957 over bij uitgeverij Dupuis te beginnen. In 2003 gaf Roba het potlood door aan zijn assistent Laurent Verron.
Persoonlijk vond ik Bollie en Billie een van de leukere strips.
Of ik kan beter zeggen "erg leuk getekende strips" en daar noem ik gelijk de avonturen van de Sliert bij.
Uit interviews begreep ik ook dat het een aardige man moet zijn geweest.
Hij had enige invloed op mijn werk.
klik hier voor meer info over Roba

geplaatst op 14 juni 2006

Geen opmerkingen:

Een reactie posten